Skip to main content

mencari taska terbaik

step 1 - establish options

contoh, saya tinggal di kawasan A. jadi, saya survey semua taska yang berdekatan dengan tempat saya, maknanya, bukan satu je taska yang saya tengok, saya tengok yang lain jugak.

wujudkan "options" so that bolehlah kita nak pilih yang the best.

dekat kawasan rumah dan office saya ada 11 taska, satu taska tak boleh langsung tengok sebab under ministry, so khas untuk staff, satu lagi taska yang khas untuk kumpulan sasaran income sekian sekian, so  tinggal 9 taska. 3 out of 9, sudah full. so tinggal 6. jadi saya dah survey 4 out of 6 nurseries, lagi 2 nursery tu tak dapat survey sebab owner tak angkat call and tak respon hehe.

so dari 4 ni, mengikut my own assessment, ada satu je yang terbaik. assessment dibuat berdasarkan 8 criteria di bawah :-

1) pengasuh semua warganegara Msia - checked!
2)pengasuh semua dah menjalani kursus asuhan kanak2 -checked!
3) kebersihan & keselamatan terjaga - checked!
4)aktiviti untuk kanak2  bagus, dapat develop the kids well - checked!
5)bawah JKM (PENTING!) - checked!
6)ada sijil under JKM ditampal ye, bukan sijil business under SSM tu - checked!
7)buaian tak digunakan - checked!
8)nisbah pengasuh 1 : 3 baby- hmm taska yang saya pilih ni 1:4, insyaAllah ok :)

actually, sumber tips ni dapat daripada blog
http://www.xpresi.org/memilih-taska-untuk-anak-anda-hanya-8-langkah/

ok, tu la sharing for today

tata for now


love,
rka
putrajaya


Comments

Popular posts from this blog

2015 WISHLIST!!!

Assalamualaikum & hello there!! lagi sebulan je nak masuk tahun baru 2015 i am sure 2015 gonna be an awesome yet fulfilling year for me, InsyaALLAH! first thing first, I am going to be back in office soon..tak zabarrrr (ok zabar = sabar , adik2 jangan tiru, rosak BM nanti). so, rasa nya bila dah ada kerja, adalah income...macam2 plan nak buat, yelah, almost 2 years tak kerja apa2 pun syukur Ya ALLAH, Ya Rahman, Ya Rahim..dengan kasih sayangNya, impian nak masuk kerja balik after baby umar 6 bulan, tercapai..syukur sangat..dan yang bestnya, Allah bagi kerja masa umar dah nak masuk 9 bulan! Ya Allah, hebatnya aturan Allah..sebab 9 bulan maknanya umar dah strong dah, Alhamdulillah..sedangkan apply kerja start dari dia 6 bulan, tapi baru ni ada rezeki, so Allah nak i tunggu dulu , jaga umar dulu betul2 bagi dia strong then masuk kerja balik..THANK YOU ALLAH S.W.T , I LOVE YOU MY LORD :) <3 btw, dah ada wishlist untuk 2015, ni among the wishlists , ada lagi wishlist lain a...

Uber sadaqah

Yesterday at Ikea Cheras,  when I was waiting for my husband to fetch me from the waiting area,  I saw an old aunty asking from people the direction to the MRT station. All of them did not know and couldn't help her until there's one guy came to her and told her direction.  She thanked him and walked away, heading to the said direction. Emm I hope the guy was correct because from my sight,  I did not see any MRT station from where I stood. The old aunty,  who I can say, a grandmother too,  had to walk quite far actually,  on her own,  she had no transport. I felt quite bad for not offering any help. Actually I was waiting with Ikea stuffs in a trolley with my son in a stroller,  hence, I was quite full-handed. Hope that the aunty got any help from any kind souls along the way. I told my husband about there and he told me that it's good to have an Uber or Grab app so that we can offer help to those in need of transport. It's a sadaqah too. ...