Skip to main content

My "LAW of ATTRACTION - LOA" Story

Allahuakbar! Bayangkan, tak pernah sangka-sangka dapat menjejakkan kaki ke tanah suci, tiba-tiba dapat rezeki jemputan daripada Allah S.W.T.

Tiba-tiba, my MIL bagitahu nak bawa kami satu family ke Mekah buat umrah. Semuanya disponsor oleh my parents in law..wehhhh waktu tu, gembira tak terkata tapi, face expression control macho la hahahah

Masa MIL informed that matter, masa tu in 2012...Rezeki kami semua baik, dipermudahkan Allah S.W.T, dapat pergi tengah tahun 2013, pergi 25 May 2013 - 5  or 6 June 2013...masa tu Umar, my baby, takdak lagi hehehe...

Tapi ada terfikir gak, actually benda istimewa yang amat ini sebenarnya berpunca dari satu doa/impian yang telah dihajatkan oleh me, myself, masa study for my degree in UiTM shah alam...

Bila fikir-fikir balik, masa study dulu, ada seorang my lecturer pesan yang kita kena buat plan for our life...kena plan, in 5 years time, apa yang kita nak achieve. in 10 years time apa yang kita nak achieve, so on so forth..

So, being me, yang memang believe in nasihat-nasihat berguna yang disampaikan oleh guru2/lecturer2/orang2 tua, i listed down what i wanted in 5 years time,back then..seingat ingat i la, that time i was like 21 or 22 years old...

Actually, i listed all that in my small diary tapi..jeng3...diary tu dah dibuang pun..silap, patutnya i capture a photo of my list tu sebagai kenang kenangan & motivational education for all who want to keep motivated so that their dreams could be achieved , just like what i had experienced myself...

So, i list here, what i had listed back then, when i was 21 or 22 years of age :-

1) buy a car
2)further study - Master Degree
3)wear braces
4)go to Mecca for Hajj
5)buy a house by 30 yrs old
6)get married

Dah tak berapa ingat dah item2 yang lain tapi yang pasti, item2 di atas ni memang ditulis, masa tu, memang tak kenal lagi my husband , and masa tu i was single, takdak bf, hanya ex-bf sahaja hahahaha

Masa I listed down all the items, i just listed them, with some hope , of course, but it just ended there,i mean, after that, I dah tak ingat dah apa yang i list kan tu, takdak la i live my life bersandarkan item2 tu, kiranya, i just live my life as it is,just go with the flow..takdak lah terus2 bagi pressure kat diri simpan duit banyak2 untuk pakai braces cepat2..gituuu...

So, the time passed by..I graduated when I was 23...got a stable job at 24...i was offered a marketing job by a bank, so, i had to buy a car...jadinya, beli lah kereta (see, my no.1 aim dah tercapai, tanpa disedari )

I met my husband when I was 23 yrs old, tak terfikir pun yang inilah bakal suamiku hahaha...masa umur 24, my husband ajak bertunang...dah bertunang, umur 25 kahwin (item no. 5)..wink2!

After kahwin, ada rezeki lebih hahaha...so dapat pakai braces..5k...mak aiii...ni agak regret jugak, i should take yang lagi murah tapi apa-apa pun tercapai ok my aim (item no. 2)

lepas tu, tercapai jugak nak further study, i chose MBA ..after kahwin jugak baru further study..umur 26 masa ni.. (item no. 2)... syukrannnnn

masa umur 27, tiba-tiba, tanpa disangka parents in law ajak pergi buat umrah, walhal i was unemployed at that time, jadi housewife jap sebab tak larat nak drive jauh2 ke ofis di PJ, and then kena pergi class di UPM , gilaaa jauh hahah (ngada2 je lebih ni, ada org lagi jauh drive & berjaya habiskan study without lay off pun ! kudos to them!)..faham-faham je la, husband seorang je kerja, tapi ada rezeki tanpa disangka-sangka, Alhamdulillah Thank You Allah :)))) (item no.4)

pasal rumah, redha je mula-mula, rasanya macam payah nak beli, sebab being me yang masih muda, income tak banyak lagi, tapi komitmen dah ada banyak,under my name alone, ada my car, my grandfather's car & my brother's car, guna my name..so, dalam CCRIS bank negara ada 3 cars plus 1 credit card, kalau masuk PTPTN gak, hurmmm...entahlah hahaha...tapi i always believe rezeki dr Allah, bukan dari bank...tup tup, my husband got offer to buy a house in putrajaya (under d Govt scheme), Alhamdulillah, coz now im 29 yrs old, means that, kalau tengok balik my plan dulu, i wanted to have my own house by 30 yrs old...

Seriously, masa buat plan tu, just tulis, memangla mengharap tapi mengharap masa tulis je, pastu simpan diary tu , terus lupa,..tapi bila terjumpa balik diary tu last two/three years ago, memang tak sangka yang semuanya dah tercapai..kiranya, bukan lah kena jadi kaya raya kalau nak ke Mekah, kalau dah tertulis rezeki, terus pergi je walaupun tidaklah kaya raya, MasyaAllah, hebatnya percaturan Allah S.W.T. , Allah is Great!!

Yang penting, just tulis, apa impian kita, lepas tu kita hidup tanpa expectation, like people said, kalau nak happy, do not expect..just live your life as best as you could..kannn.bila kita expect benda tu jadi, bila tak jadi, kita gak yang sedih, depressed bagai..biar je masa berlalu, kita study elok2, kerja elok2, buat perangai elok2, be kind to all...yang penting, bila dah tulis tu, kita dah lepaskan, dah luahkan apa yang terbuku di hati, ianya jadi macam satu doa, dan ianya sampai ke Allah S.W.T, Dia yang memiliki hati kita..Dia yang Maha Mendengar apa sahaja yang kita katakan,impikan..Niat yang baik, maka yang baiklah jadi, & datang..InsyaALLAH :)) Sebab tu, sangat penting cakap yang baik2, doa yang baik2, fikir yang baik2, sebab semuanya boleh berlaku bila2 masa, 10 tahun lagi ke, 5 tahun lagi ke, tahun depan ke, yang PASTI, janji ALLAH itu PASTI :)
courtesy of Google Image












Courtesy of Google Image




Yang dirindu-rindu, Kaabah comel :), Umar, di sinilah mama tak putus-putus berdoa untuk dapatkan Umar sayang :)



Comments

Popular posts from this blog

MacBook "love is in the Air"

  Alhamdulillah for today, 20 May 2021 Our 10th anniversary , our first 10! ZaqwaaNisha turns 10! MasyaAllah, all by Allah's generosity & grace <3 <3 <3 The story begins like this.............. I woke up this morning expecting today is just like a normal day except that it's a bit special as it's my 10th wedding anniversary. I didn't expect that I would be given a sweet surprise by my husband. My husband told me that someone dropped off  a stuff outside home and asked me to collect it. Without any questions, I did as commanded and found a white plastic bag with something inside. It's a white box. Ok, got it! Let's "dig it"!!! With a super cute super sweet greeting card, handmade & handdrawn by my dear husband.  (He can draw!) A MacBook Air for me! Rose gold in colour. (I'm crying inside, actually when I first discovered it, I was like "jaw dropping face" , no sound coming out from my mouth, hahaha because I was so happy,

beautiful life, beautiful family

this post is for me to say my gratitude to Allah S.W.T, for all the blessing He granted me and forever will grant me because I'm his slave who need Him forever and ever. thank you Allah. Alhamdulillah. i love my life. i have a beautiful life. i have a beautiful family and i love them so much. here are some pictures during our times at the beautiful feringghi beach of penang, one of the Malaysia jewelsđź’–

park royalling!

we had an awesome stay, a  really short stay but fun, at park royal penang. we had 3 nights in penang and had stayed in 3 hotels! hahaha! never been done by us before, i just love how my husband came up with the idea. he just wanted us to have different hotel experience, and yes, we won't always go to penang, so that's it! enjoying 3 hotels, wohoo! i love it!!! the first one was hotel seri malaysia, penang. stayed there because we joined our family who stayed there as well just for the wedding of my cousin in law. hotel seri malaysia penang is a great choice too if you're on a budget or if you just love to stay in a simple hotel, not a fancy one. the food was tasty too and it's clean and everything basic was there in the room. then, the next night, we had our night in park royal, penang! OMG! i just love the hoel! needless to say more, it's 7 stars hotel, you can imagine how luxurious it is, Alhamdulillah, rizq from Allah, i thank Allah for all the sweet blessin